DOLOR TORÀCIC EN NENS. ÉS GREU?

Quan algú té dolor toràcic, o mal al pit, sempre pensem que pot ser un problema del cor. El nostre primer pensament, possiblement fruit de la televisió i la cultura popular, és pensar en un infart. Però, pot passar en nens? Com hem d’actuar?

Dels infants que es queixen de dolor toràcic només entre un 1 i un 4% tindran algun problema al cor. En la resta de casos la causa del dolor serà idiopàtica, es a dir, sense causa coneguda (35%) musculoesquelètica (30%), psicògena (14%), respiratòria (12%), gastrointestinal (4-7%) o fins i tot cutània (1%).

Per sospitar d’on ve el dolor, caldrà conèixer els antescedents: Per exemple, si l’infant ha estat fent activitat física o fa molt esport, possiblement la causa sigui osteomuscular i si té dificultat respiratòria i febre, probablement sigui de causa respiratòria.

Causes osteomusculars:

Dins aquest grup trobem les alteracions de la columna vertebral, les costocondritis dels cartílags costals o els esquinçament musculars associats a la pràctica d’esports sense la preparació adequada o fins i tot amb l’ús de motxilles massa pesades. La majoria d’ells es resolen amb repòs mes o menys relatiu i l’ús d’antiinflamatoris.

Dins els dolors osteomusculars, en nens/es grans i adolescents, és freqüent una entitat anomenada “Punxada de Teixidor”: es tracta d’un dolor agut, ben localitzat, de curta durada i que es modifica amb la respiració  la posició. És benigne i no requereix tractament.

Causes respiratòries:

Si ha tingut febre o està refredat o amb tos, a més de descartar problemes osteomusculars (a vegades de tant estossegar la musculatura se’n ressent), caldrà pensar que la causa del dolor és respiratòria (una pneumònia o un atac d’asma, per exemple) i caldrà instaurar tractament per la patologia de base.

Causes psicògenes:

Tot i que semblaria poc freqüent en nens, desgraciadament cada vegada ho és més. El dolor toràcic en el context d’un estat d’ansietat és la tercera causa de mal al pit en nens. És 4 vegades més freqüent que una causa cardíaca! Generalment té un desencadenant clar, tot i que no sempre és així. En aquest casos tranquil·litzar el pacient és la clau i el paper dels pares o acompanyants és fonamental.

Causes digestives:

Una altra causa menys freqüent però també important és el reflux gastroesofàgic. És una patologia en la que els àcids de l’estòmac pugen a través de l’esòfag i poden resultar en una sensació realment molesta, provocant dolor toràcic. Tot i que no sempre apareix just després de menjar, si que empitjora quan es mengen determinats aliments.

Causes cardíaques:

Alguns dels símptomes que ens podrien suggerir que la causa és cardíaca son: palpitacions o sudoració, taquicàrdia, mal estat general, mal color de la pell (per exemple, estar molt pàl·lid o fins i tot cianòtic) i en alguns casos dificultat respiratòria. Son realment poc freqüents els dolors toràcics de causa cardíaca en nens que no tenen una cardiopatia congènita, però si se’n sospita, cal acudir a urgències.

En qualsevol cas, davant el dubte, si un nen té dolor toràcic i la causa no és evident, convé consultar amb el pediatra.

En la majoria de pacients mitjançant una exploració física i una bona història clínica es podrà determinar la causa sense necessitat d’exploracions complementàries, i instaurar un tractament adequat.

Altres vegades, el pediatra pot sol·licitar alguna prova com per exemple un electrocardiograma o una radiografia de tòrax.

En aquells casos en que no acaba de quedar clar o si se sospita que la causa pugui ser cardíaca, es derivarà al cardiòleg pediàtric. Amb l’electrocardiograma i una ecografia del cor es poden descartar la majoria de patologies de causa cardíaca.

En resum, si el vostre fill/a es queixa de dolor toràcic, en un 96% dels casos no tindrà res a veure amb el cor.

Moltes gràcies per seguir-me. Si aquest post t’ha resultat útil, comparteix!

Articles relacionats: El pediatra li ha sentit un buf

Fonts consultades:

• Garcia Angleu, F. Gonzalez Vila, L., Herrera del Rey, C. Dolor torácico en el niño. Capítulo 7 Protocolos de la Sociedad Española de Cardiologia Pediátrica, 2010.
  • Javier KIorta, Silvia Arbanesi. Dolor toracico. An. Pediatr. Contin. 2007; 5:1-13- Vol 5 Num.1. DOI 10.1016/S1696-2818(07)74101-X

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *